Dobry i przynoszący zyski e‑mail marketing nie może istnieć bez zaktualizowanej bazy własnych kontaktów. Zbudowanie jakościowej listy mailingowej nie jest łatwe, dlatego dobrej jakości baza jest bardzo cennym zasobem dla każdej firmy. Dopiero zaczynasz przygodę z e‑mailingiem lub chcesz poszerzyć swoją listę kontaktów? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak pozyskiwać nowych odbiorców.
:quality(80))
Zdecydowanie unikaj tworzenia lub aktualizowania bazy poprzez kupowanie kontaktów. Zakup kontaktów może na pierwszy rzut oka wydawać się najprostszym rozwiązaniem, ale w dłuższej perspektywie jest nieskuteczny, a przede wszystkim ‑ nielegalny. Istnieje wiele możliwości pozyskania kontaktów w sposób zgodny z prawem, dzięki czemu nie będziesz wysyłać spamu. Jeśli zaoferujesz swojej grupie docelowej wartościowe treści, nowe kontakty będą napływać same.
Podstawową metodą zbierania kontaktów jest dodanie prostego formularza zapisu na newsletter na stronie internetowej. To statyczny formularz widoczny przez cały czas, aby klient miał możliwość zapisania się w dowolnej chwili. Warto w kreatywny sposób przygotować tekst zachęcający do zapisu do newslettera, aby przyciągnął uwagę odbiorcy.
To chyba najpopularniejsze rozwiązanie, ale zastanów się dobrze nad jego zawartością i momentem wyświetlenia. Ustaw pop‑up tak, aby jak najmniej przeszkadzał użytkownikowi, a jednocześnie pojawił się w odpowiedniej chwili. Z doświadczeń naszych klientów wynika, że najlepiej działa wyświetlanie pop‑upu po obejrzeniu kilku stron lub po określonym czasie spędzonym na stronie. Warto również testować pop‑up w momencie próby opuszczenia strony. Testuj różne warianty, ponieważ tylko tak dowiesz się, co najlepiej działa na Twoich odbiorców.
Prowadzisz bloga, publikujesz case studies lub ciekawe filmiki? Dodaj formularz pod artykułami. Typowym przykładem tekstu może być „Otrzymuj regularnie interesujące artykuły z zakresu…”.
E‑booki już od dłuższego czasu są bardzo popularne, dlatego mogą przynieść świetne efekty, ale pamiętaj, aby zadbać o wartościową treść, a nie tylko chwytliwy tytuł. Jeśli planujesz stworzyć e‑book wyłącznie w celu szybkiego pozyskania kontaktów, ale jego treść nie wnosi nic ciekawego, lepiej wybierz inną metodę.
Wskazówka: Nowość w Ecomailu: analiza RFM dla lepszej segmentacji
Niektóre firmy proszą użytkowników o podanie adresu e‑mail przed wysłaniem zapytania lub dodaniem komentarza. Rozważ dodanie tej opcji także na swojej stronie.
W takich „szybkich badaniach” zaleca się zadawać tylko jedno pytanie, aby nie zniechęcić odbiorcy do pozostawienia swojej odpowiedzi. W tym celu możesz wykorzystać formularz pop‑up. Zawsze wyjaśnij, dlaczego zadajesz to konkretne pytanie. Na przykład: „Chcielibyśmy wysłać Ci prezent urodzinowy. Podaj proszę datę urodzin”.
Wykorzystaj sponsorowane kampanie na Facebooku lub Instagramie do zbierania kontaktów. Proces wygląda podobnie jak w przypadku zwykłego formularza na stronie, jednak dane użytkownika są wstępnie uzupełniane przez Facebook, co znacznie ułatwia zapis – szczególnie na urządzeniach mobilnych. Formularz może być zsynchronizowany z listą kontaktów w Twoim koncie Ecomail. Następnie nie zapomnij o ustawieniu powitalnej sekwencji maili.
Masz wielu followersów na swojej stronie, ale chcesz zebrać więcej kontaktów w formie e‑maili? Dodaj zakładkę „newsletter” na Facebooku.
To jedna z najpopularniejszych metod pozyskiwania kontaktów. Przemyśl jednak temat i regularnie analizuj zwrot z inwestycji. W porównaniu z innymi metodami prawdopodobnie zdobędziesz więcej kontaktów, ale część może być uszkodzona lub nieaktywna w przyszłości. Ryzyko zmniejszysz, jeśli nagrodą będzie Twój produkt lub usługa.
Poczta pantoflowa to jedna z najskuteczniejszych metod nie tylko w e‑mail marketingu. Modele mogą być różne: „zniżka tylko dla znajomego”, „zniżka dla obu stron” czy „zniżka dla znajomego i prezent dla polecającego”. Możesz także wprowadzić program afiliacyjny, w którym klient zbiera punkty za polecenia.
Wskazówka: Nie wiesz, na jakiej podstawie segmentować? Sprawdź 5 sprawdzonych strategii segmentacji.
Stwórz klub lojalnościowy z korzyściami dostępnymi tylko dla członków, np. „Nowa kolekcja dostępna tylko dla członków klubu”. Podczas rejestracji możesz prosić o więcej danych niż sam e‑mail, co pozwoli Ci lepiej personalizować komunikację.
Niedawnych klientów możesz kontaktować za pomocą klasycznej kampanii e‑mailowej. Masz o nich więcej informacji, więc śmiało personalizuj komunikację. Uważaj jednak na klientów, z którymi nie kontaktowałeś się przez ponad pół roku, ponieważ mogą uznać wiadomość za niechcianą lub spam. W takim przypadku wyślij raczej kampanię reaktywacyjną.
Zorganizuj webinar i zbieraj zapisy przez formularz online. Zaproś ciekawych gości i prelegentów, aby zwiększyć zasięg wydarzenia.
Nowe kontakty możesz pozyskiwać na konferencjach, warsztatach i seminariach. Zbieraj zapisy online, organizuj konkursy lub ankiety.
Jeśli Twoja firma jest partnerem wydarzenia, zbieraj kontakty w ramach promocji, oferując odpowiednie nagrody.
W punktach sprzedaży możesz aktywnie zachęcać klientów do zapisów, np. do programu lojalnościowego lub po specjalną zniżkę wysyłaną e‑mailem.
W niektórych przypadkach warto poprosić także o numer telefonu. Jeśli jasno wyjaśnisz cel, klienci chętnie podzielą się danymi. W Ecomail możesz również wysyłać kampanie SMS, zwykle w formie przypomnień o rezerwacjach lub ofert dla VIPów. SMS jest bardziej osobisty niż e‑mail, ma więc bardzo wysoki wskaźnik otwarć, ale nie przesadzaj z częstotliwością wysyłek, aby nie zniechęcić do siebie odbiorcy.
Korzystając z powyższych wskazówek, możesz stopniowo budować wartościową bazę kontaktów, które rozpoznają Twoją markę i będą wiedzieć, czego mogą się spodziewać po wysyłanych przez Ciebie treściach. Dzięki temu możesz liczyć na ich pozytywną reakcję.
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony. Bądź pierwszy!