Tipy i Triki

5 sposobów na wykorzystanie AI w email marketingu

Maciej Marek

27 maja 2024

Czas czytania 4 minuty

W dzisiejszym cyfrowym świecie, sztuczna inteligencja rewolucjonizuje email marketing, oferując nowe możliwości analizy i personalizacji. Odkryj pięć kluczowych sposobów, w jakie AI może zmienić sposób, w jaki komunikujesz się ze swoimi subskrybentami, zwiększając zaangażowanie i efektywność Twoich kampanii. Dowiedz się, jak skutecznie wykorzystać narzędzia takie jak GenAI, ChatGPT, oraz inne, aby lepiej poznać swoich klientów i stworzyć treści, które trafiają w ich potrzeby.

Czym jest AI?

Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki, która koncentruje się na tworzeniu inteligentnych maszyn zdolnych do wykonywania zadań. Systemy AI działają w oparciu o wcześniej istniejące dane i reguły.

W internecie przewija się także nazwa – generatywna sztuczna inteligencja (Gen AI). To część dziedziny AI. W przeciwieństwie do konwencjonalnych systemów sztucznej inteligencji, które analizują dane i dokonują prognoz, generatywna sztuczna inteligencja może generować nowe dane i pomysły, od tekstów, grafik, audio, kod programistyczny, aż po video. Wszystkie te komponenty możesz wykorzystać do tworzenia skutecznego email marketingu.

Dziś skupimy się jednak na 5 najważniejszych sposobach:

a) Poznaj swoich odbiorców

Zanim zaczniesz tworzyć treści, potrzebujesz lepiej poznać swoich subskrybentów i klientów – ich problemy, zachcianki, marzenia. Najlepszym źródłem będą oczywiście sami odbiorcy (wywiady z nimi, opinie na stronie), natomiast możesz wykorzystać AI do analizy rynku.

Analiza opinii i informacji o wywiadach.

Narzędzia GenAI pozwalają przeanalizować odpowiedzi Twoich klientów i zebrać najważniejsze punkty, problemy i marzenia w jeden dokument. Wykorzystaj do tego ChatGPT (najlepiej sprawdzi się wersja PRO lub Teams z wersją GPT-4, a nie starszą wersję GPT 3.5, która generuje dużo słabsze wyniki).

Analiza rynku

Jeśli nie masz tych informacji, to są narzędzia, które mogą przygotować dla Ciebie badanie rynku.

  • OpinioAI - pomoże Ci w szybkim znalezieniu ciekawych spostrzeżeń, danych i opinii. Zawiera różne opcje: Persona Builder, która pomaga budować persony kupujących, Ask Away, aby uzyskać pomoc, porady lub obserwacje na konkretne pytania, Analyze, aby przesyłać zestawy danych, raporty, publikacje i artykuły naukowe do przetwarzania i analizowania ich przez AI.

  • Opinly.ai - Analiza konkurencji. Narzędzie generuje kompleksowy raport z cennymi spostrzeżeniami na temat mocnych i słabych stron konkurenta. Ma także opcję podglądu kampanii mailowych wysyłanych przez Twoją konkurencję.

  • RevealAI - Zrób wywiad z klientami odnośnie swojego produktu lub usługi. Narzędzie następnie zbierze te informacje i automatyczne wyświetli kluczowe spostrzeżenia.

b) Przygotuj treści

Masz już dostępne informacje o swoich odbiorcach i konkurencji. Dopiero teraz możesz zabrać się za tworzenie skutecznych treści mailowych. Już teraz istnieją narzędzia, które pozwalają Ci na generowanie tytułów, maili, czy całych sekwencji mailowych.

  • Ecomail - Narzędzie ma wbudowaną funkcję generowania chwytliwych tytułów maili, czy treści. W tym momencie dla użytkowników jest dostępna integracja z GPT-4.

  • ChatGPT - Zebrane informacje o personie możesz wykorzystać przy “rozmowie” z Chatem (promptowaniu).

    Jakość otrzymanych treści zależy w głównej mierze od 2 czynników: Twojego prompta i języka, którego używasz (łatwiej generować dobrej jakości treści po angielsku niż po polsku - wynika to ze szkolenia modelu). Chat pomoże Ci w pomysłach na kampanie mailowe, tytułach, tworzeniu maili (lub jego części - nagłówek, czy przyciski), a nawet może wygenerować pełne sekwencje maili (choć tutaj warto generować maile po kolei, a nie w 1 prompcie – jakość komunikatów jest lepsza).

    Przy pracy z chatem warto wykorzystać schemat maila, który wiesz, że był skuteczny. Narzędzie odwzorowuje go wykorzystując problemy Twoich odbiorców.

  • Hoppy Copy - jedno z najlepszych narzędzi do generowania pełnych kampanii, a nawet sekwencji mailowych. Wystarczy uzupełnić kilka informacji, a narzędzie zajmie się resztą (nie potrzebujesz wiedzieć, jak promptować). Natomiast działa tylko po angielsku, więc musisz wygenerowane treści przetłumaczyć.

  • Writesonic - narzędzie do tworzenia contentu. Ma także moduł z mailami. Działa na podobnej zasadzie jak Hoppy Copy - uzupełniasz informacje, a narzędzie generuje treść. Działa tylko po angielsku.

  • Neural Newsletters - jeśli tworzysz wiadomości, które skupiają się głównie na tekście i kręcą się wokół newsów, to narzędzie pozwoli przygotować dla Ciebie newsletter z podsumowaniami. Działa tylko po angielsku.

  • Canva Magiczny Tekst (Magic Write) - to narzędzie ułatwiające tworzenie szkiców czy rozpoczynanie pracy nad dokumentem. To doskonałe rozwiązanie, kiedy musisz szybko przygotować szkic artykułu, szablon maila, plan działań czy po prostu przełamać "twórczą blokadę". Magiczny tekst jest dostępny we wszystkich projektach na platformie Canva w ramach 25 bezpłatnych zapytań.


Ważne: wygenerowane treści rzadko będą idealne. Są jednak dobrym miejscem do startu i często trzeba nad nimi popracować, poprawić i udoskonalić.

c) Stwórz grafiki

AI pozwala tworzyć niesamowite, często bardzo realistyczne grafiki. Minusem jest jednak brak konsekwencji - stworzenie spójnych produktowych grafik wymaga wprawy. Grafiki nie są gotowe do wysyłki od razu, trzeba połączyć je z tekstem wykorzystując aplikację do obróbki graficznej (Canvę, czy Figmę).

Z czasem się to zmieni, a to kilka narzędzi, które możesz wykorzystać do tworzenia grafik:

  • Midjourney - pozwala na generowania w zasadzie każdego rodzaju grafiki. Ogranicza Cię wyobraźnia. Potrzebna jest także znajomość promptowania. Aktualnie Midjourney działa na Discordzie, jednak twórcy przenoszą je na wersję webową, co da możliwość generowania obrazów przez stronę

  • Dall-E - podobnie do Midjourney, pozwala na generowanie masy, różnych grafik, które możesz wykorzystać, jako główną grafikę do maila, czy zdjęcia produktowe.

  • Productshots - narzędzie do generowania zdjęć produktowych pod ecommerce.

  • Canva - narzędzie do tworzenia grafik, natomiast w ostatnich miesiącach dołożyli opcję wykorzystania zewnętrznych narzędzi AI bezpośrednio u siebie.

d) Dopasuj treść bazująć na zachowaniu użytkownika

Część narzędzi do email marketingu pozwala na analizę zachowań subskrybentów i klientów i na tej podstawie przygotować odpowiednie segmenty, czy przewidzieć kolejne zakupy. Co daje możliwość wysyłki automatycznych maili w idealnym momencie dla każdego subskrybenta z osobna.

e) Co dalej?

Już teraz powstają narzędzia, które pozwalają na tworzenie całych maili z pomocą AI. Łączą tekst, grafikę i eksportują wiadomości do systemów mailowych. Trzeba uzupełnić informacje o marce, produktach, wybrać grafikę i kolory, oraz tekst komunikatów, a narzędzie zacznie generować dla Ciebie maile.

Przykładem jest Mailsplash, który dopiero jest w wersji beta. Najprawdopodobniej będą one bezpośrednio wgrane już do systemów mailowych. Obecnie te aplikacje nie są jeszcze efektywne – więcej czasu zajmuje wygenerowanie maila i jego poprawa graficzna, tekstowa niż łączenie różnych narzędzi, aby wygenerować osobne komponenty i zebrać je w jedną wiadomość mailową.

_____________________
Autor:

Maciej Marek
Sendmigo

Twoi partnerzy od marketing automation. Pomożemy wygenerować dodatkowe >25% przychodów w Twoim sklepie internetowym wykorzystując automatyzacje dopasowane do Twoich klientów i angażujące kampanie mailowe.

__________________________________________


W nagrodę, że doczytałeś aż tutaj, napisz do nas na czacie w aplikacji lub pod adres pomoc@ecomail.pl kod TRIAL30 a przedłużymy Twój darmowy okres do 30 dni.

Więcej artykułów z blogu Ecomail

Wszystkie artykuły