Artykuły partnerskie

Bezpieczne zakupy latem – czyli jak nie dać się złapać w sieć (oszustów!)

Trusted Shops

21 lipca 2025

Udostępnij

Czas czytania 5 minut

Lato to czas beztroski, odpoczynku, spowolnienia, a co za tym idzie – mniejszej czujności podczas zakupów online. W tym okresie roku częściej podejmujemy spontaniczne decyzje zakupowe, żeby zdążyć skompletować wszystko przed urlopem lub wyjazdem dzieci na obóz.

Czy okres letni to faktycznie „sezon ogórkowy” w zakupach on‑line? Okazuje się, że niekoniecznie.

️ Bezpieczne zakupy latem

Internauci kochają zakupy online również latem.

Według raportu Puls Konsumenta przygotowanego przez PKO BP, drugi tydzień lipca to moment największych wydatków e‑commerce związanych z wakacjami. Konsumenci najpierw kupują bilety lotnicze, potem rezerwują noclegi, a na końcu korzystają z ofert biur podróży.

Najaktywniejsi są jednak młodzi użytkownicy (25–34 lata), którzy stanowią największy udział w wakacyjnych zakupach online, kupując chętnie odzież czy sprzęt sportowy na letnie wypady. 

💡 TIP: Więcej sprawdzonych automatyzacji znajdziesz w tym artykule.

Z kolei badanie Gemius i IAB Polska pokazuje, że 78 % internautów w Polsce robi zakupy online, a aż 75 % wybiera polskie sklepy internetowe. Główne motywacje to: wygoda, dostępność produktów 24/7 i niższe ceny.


Jak możesz uchronić się przed oszustwem w najgorętszą porę roku? Oto wszystko, co musisz wiedzieć.

Wakacyjne rozluźnienie konsumentów, a co za tym idzie, spadek czujności podczas zakupów online, oznacza wzrost działalności oszustów.
W badaniu Amazona i  Polskiego Panelu Badawczego „Ariadna” aż 35 % konsumentów przyznało, że skusił ich profesjonalny wygląd strony, a 30 % – atrakcyjne zdjęcia i niska cena.

Statystyczny e‑zakupowicz traci na oszustwie średnio 400 zł, a 86 % cyberataków ma charakter socjotechniczny, czyli bazuje na manipulacji emocjami i zaufaniem.


Najpopularniejsze wakacyjne scamy to:

Fałszywe sklepy: niskie, bardzo promocyjne ceny, banery o letnich wyprzedażach, a finalnie płatność tylko z góry i brak  wysyłki towaru 

Dopłata do paczek: podszywanie się pod firmy kurierskie i smsy pt. „dopłać 450 zł, żeby odebrać zamówienie link do płatności”
Fałszywe linki do płatności: wchodzisz na podstawioną stronę z płatnościami i tracisz pieniądze

Phishing bankowy: logujesz się przez fałszywy panel  banku i tracisz dane

W wakacje 2023 co najmniej 146 Konsumentów padło ofiarą scamu podczas zakupów online. Oszuści stworzyli kilkanaście sklepów, oferując m.in. sprzęt fitness, meble ogrodowe, sprzęt AGD. Wszystko w bardzo atrakcyjnych cenach, na profesjonalnie wyglądających stronach.

💡TIP: Lato w e‑mail marketingu: Jak przygotować się na sezon już teraz

Oszustwo polegało na tym, że jedyną dostępną metodą płatności było opłacenie zakupu z góry, a towar nigdy nie został wysłany.  W rozbicie tej grupy przestępczej zaangażowało się nawet Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC).

Jak nie dać się złapać na wakacyjny haczyk zakupowy?

Z najnowszego badania “Raport e‑commerce 2024” przeprowadzonego przez Gemius, Polskie Badanie Internetu oraz IAB Polska wynika, że:

  • Najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie on‑line są opinie o sklepie,

  • Następnie  konsumenci sprawdzają możliwość płatności za pobraniem,

  • Trzeci czynnik to jasne polityki zwrotów i reklamacji, dostępne na stronach sklepów,

Jak zatem zabezpieczyć swój portfel, a przy okazji wakacyjny, święty spokój? 

  • Sprawdzaj opinie – najlepiej na platformach takich jak Trusted Shops.

  • Upewnij się, że strona ma certyfikat SSL  – kłódka przy adresie, zabezpieczająca połączenie między przeglądarką a serwerem

  • Nie klikaj w linki z SMS‑ów lub komunikatorów – to częsty sposób wyłudzeń Twoich danych bankowych.

  • Wybieraj sklepy z ochroną kupującego – np. sklepy w subskrypcji Trusted Shops oferują gwarancję do 10 000 zł.

Trusted Shops – cyfrowa tarcza i bezpieczne zakupu w wakacje. Znak jakości Trusted Shops to nie tylko logo, to audyt zgodności z prawem UE, ochrona kupującegoautentyczne opinie. Wybierając sklepy posiadające znak jakości Trusted Shops, konsument ma gwarancję bezpiecznych zakupów, od sprawdzonego, uczciwego sprzedawcy.

A czy to ma zastosowanie także w drugą stronę? Tak! Badania pokazują, że 71 % konsumentów rezygnuje z zakupu, jeśli sklep ma negatywne opinie, a jak wspomnieliśmy wcześniej, 65 % Polaków sprawdza recenzje przed zakupem. To dowód, że warto inwestować w wiarygodność.

Jak to działa z Trusted Shops?

Sklepy, które przejdą audyt Trusted Shops, zdobędą znak  jakości Trusted Shops, Ochronę Kupującego oraz zbiorą autentyczne opinie zauważą, że:

  • Wartość koszyka wzrośnie średnio o 10 %

  • Poziom konwersji wzrośnie od 5 do 15 %

  • Współczynnik klikalności reklam wzrośnie średnio o 17 % 


Jeżeli chcesz uwiarygodnić swój sklep i wpisać się w trend bezpiecznych zakupów, zajrzyj na: https://business.trustedshops.pl/

Spokojnych i bezpiecznych zakupów w wakacje!

Zapraszamy do ocenienia artykułu.

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony. Bądź pierwszy!

Więcej artykułów
blogu Ecomail

Wszystkie artykuły