Lato to czas beztroski, odpoczynku, spowolnienia, a co za tym idzie – mniejszej czujności podczas zakupów online. W tym okresie roku częściej podejmujemy spontaniczne decyzje zakupowe, żeby zdążyć skompletować wszystko przed urlopem lub wyjazdem dzieci na obóz.
Czy okres letni to faktycznie „sezon ogórkowy” w zakupach on‑line? Okazuje się, że niekoniecznie.
Według raportu Puls Konsumenta przygotowanego przez PKO BP, drugi tydzień lipca to moment największych wydatków e‑commerce związanych z wakacjami. Konsumenci najpierw kupują bilety lotnicze, potem rezerwują noclegi, a na końcu korzystają z ofert biur podróży.
Najaktywniejsi są jednak młodzi użytkownicy (25–34 lata), którzy stanowią największy udział w wakacyjnych zakupach online, kupując chętnie odzież czy sprzęt sportowy na letnie wypady.
💡 TIP: Więcej sprawdzonych automatyzacji znajdziesz w tym artykule.
Z kolei badanie Gemius i IAB Polska pokazuje, że 78 % internautów w Polsce robi zakupy online, a aż 75 % wybiera polskie sklepy internetowe. Główne motywacje to: wygoda, dostępność produktów 24/7 i niższe ceny.
Wakacyjne rozluźnienie konsumentów, a co za tym idzie, spadek czujności podczas zakupów online, oznacza wzrost działalności oszustów.
W badaniu Amazona i Polskiego Panelu Badawczego „Ariadna” aż 35 % konsumentów przyznało, że skusił ich profesjonalny wygląd strony, a 30 % – atrakcyjne zdjęcia i niska cena.
Statystyczny e‑zakupowicz traci na oszustwie średnio 400 zł, a 86 % cyberataków ma charakter socjotechniczny, czyli bazuje na manipulacji emocjami i zaufaniem.
Najpopularniejsze wakacyjne scamy to:
Fałszywe sklepy: niskie, bardzo promocyjne ceny, banery o letnich wyprzedażach, a finalnie płatność tylko z góry i brak wysyłki towaru
Dopłata do paczek: podszywanie się pod firmy kurierskie i smsy pt. „dopłać 450 zł, żeby odebrać zamówienie → link do płatności”
Fałszywe linki do płatności: wchodzisz na podstawioną stronę z płatnościami i tracisz pieniądze
Phishing bankowy: logujesz się przez fałszywy panel banku i tracisz dane
W wakacje 2023 co najmniej 146 Konsumentów padło ofiarą scamu podczas zakupów online. Oszuści stworzyli kilkanaście sklepów, oferując m.in. sprzęt fitness, meble ogrodowe, sprzęt AGD. Wszystko w bardzo atrakcyjnych cenach, na profesjonalnie wyglądających stronach.
💡TIP: Lato w e‑mail marketingu: Jak przygotować się na sezon już teraz
Oszustwo polegało na tym, że jedyną dostępną metodą płatności było opłacenie zakupu z góry, a towar nigdy nie został wysłany. W rozbicie tej grupy przestępczej zaangażowało się nawet Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC).
Z najnowszego badania “Raport e‑commerce 2024” przeprowadzonego przez Gemius, Polskie Badanie Internetu oraz IAB Polska wynika, że:
Najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie on‑line są opinie o sklepie,
Następnie konsumenci sprawdzają możliwość płatności za pobraniem,
Trzeci czynnik to jasne polityki zwrotów i reklamacji, dostępne na stronach sklepów,
Jak zatem zabezpieczyć swój portfel, a przy okazji wakacyjny, święty spokój?
Sprawdzaj opinie – najlepiej na platformach takich jak Trusted Shops.
Upewnij się, że strona ma certyfikat SSL – kłódka przy adresie, zabezpieczająca połączenie między przeglądarką a serwerem
Nie klikaj w linki z SMS‑ów lub komunikatorów – to częsty sposób wyłudzeń Twoich danych bankowych.
Wybieraj sklepy z ochroną kupującego – np. sklepy w subskrypcji Trusted Shops oferują gwarancję do 10 000 zł.
Trusted Shops – cyfrowa tarcza i bezpieczne zakupu w wakacje. Znak jakości Trusted Shops to nie tylko logo, to audyt zgodności z prawem UE, ochrona kupującego i autentyczne opinie. Wybierając sklepy posiadające znak jakości Trusted Shops, konsument ma gwarancję bezpiecznych zakupów, od sprawdzonego, uczciwego sprzedawcy.
A czy to ma zastosowanie także w drugą stronę? Tak! Badania pokazują, że 71 % konsumentów rezygnuje z zakupu, jeśli sklep ma negatywne opinie, a jak wspomnieliśmy wcześniej, 65 % Polaków sprawdza recenzje przed zakupem. To dowód, że warto inwestować w wiarygodność.
Jak to działa z Trusted Shops?
Sklepy, które przejdą audyt Trusted Shops, zdobędą znak jakości Trusted Shops, Ochronę Kupującego oraz zbiorą autentyczne opinie zauważą, że:
Wartość koszyka wzrośnie średnio o 10 %
Poziom konwersji wzrośnie od 5 do 15 %
Współczynnik klikalności reklam wzrośnie średnio o 17 %
Jeżeli chcesz uwiarygodnić swój sklep i wpisać się w trend bezpiecznych zakupów, zajrzyj na: https://business.trustedshops.pl/
Spokojnych i bezpiecznych zakupów w wakacje!
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony. Bądź pierwszy!