Wysokiej jakości segmentacja jest podstawowym warunkiem do wykorzystania potencjału sprzedażowego kampanii e‑mail marketingowej. Oczywiście, można osiągnąć sukces również bez niej, ale strategiczna segmentacja odbiorców może znacząco poprawić wyniki. Dlaczego więc decydować się tylko na połowę sukcesu? W tym artykule omówimy 5 kryteriów segmentacji oraz to, jak ją skonfigurować.
Wysyłanie tej samej wiadomości do wszystkich subskrybentów jest jak oferowanie odwiedzającemu herbaty, mimo że wiesz, że woli on kawę. Odmówi wprost lub weźmie dwa łyki z grzeczności, a następnie odstawi filiżankę.
Dlatego tak ważne jest, aby upewnić się, że newslettery zawierają przydatne informacje lub oferty produktów dostosowane do preferencji każdego czytelnika. Odbiorcy są zróżnicowani i podzieleni na kilka grup, co należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia kampanii.
Oto 5 sposobów na segmentację listy mailingowej i lepsze dostosowanie wiadomości do potrzeb i oczekiwań odbiorców.
W formularzu, za pomocą którego zbierasz nowych subskrybentów newslettera, zazwyczaj masz nie tylko pole do wpisania adresu e‑mail. Potencjalny czytelnik może również pozostawić dodatkowe, bardziej osobiste informacje, takie jak imię i nazwisko, płeć, wiek, obszar specjalizacji itp. W związku z tym bardzo łatwo jest wykonać pierwszą fazę segmentacji natychmiast po rejestracji.
Innym kryterium segmentacji odbiorców może być miejsce zamieszkania. Będzie to opłacalne, jeśli na przykład otwierasz oddział stacjonarny w pobliżu. Tak więc czytelnik z okolic Warszawy doceni informacje o nowym salonie w stolicy, natomiast subskrybenci ze Śląska raczej go nie odwiedzą i będzie to dla nich zbędna informacja.
Dzięki określeniu ich lokalizacji możliwe jest działanie na szerszą skalę. Na przykład portal Airbnb subtelnie, ale bardzo skutecznie wykorzystuje segmentację geograficzną.
Szczególnie operatorom sklepów internetowych zalecamy grupowanie kontaktów według dokonanych i nieukończonych zakupów.
Dzięki tej strategii możesz wysłać wiadomość e‑mail do subskrybenta we właściwym czasie i z wiadomością, która ma największe szanse powodzenia w danej sytuacji.
Nagradzaj obecnych klientów zniżką na następny zakup lub innym bonusem.
Motywuj subskrybentów, którzy jeszcze nie złożyli zamówienia, kodem rabatowym lub darmową wysyłką przy pierwszym zakupie.
Informuj nowych klientów o specjalnych ofertach lub modnych produktach.
Zaproś klientów, którzy kupują często i na wysokie kwoty, do klubu lojalnościowego z korzyściami.
Opłaca się śledzić zachowanie odwiedzających w sieci. Jedną z opcji jest narzędzie Hotjar, jednak jeśli używasz aplikacji Ecomail do wysyłania e‑maili, nie potrzebujesz żadnego zewnętrznego narzędzia. Wystarczy wdrożyć kod śledzenia, a informacje o zachowaniu odwiedzających witrynę zostaną automatycznie przesłane bezpośrednio na Twoje konto. W Ecomail segmentujesz odbiorców według wybranych kryteriów ‑ na przykład na podstawie odwiedzonych stron lub zakupionych produktów.
Wyobraź sobie, że opublikowałeś e‑booka i napisałeś o nim post na blogu. Śledząc, kto przeczytał artykuł, ale jeszcze nie kupił e‑booka, możesz łatwo stworzyć grupę użytkowników, którzy mogą być zainteresowani, ale potrzebują małego "impulsu". W ten sposób ukierunkowana wiadomość e‑mail z wezwaniem do działania i odpowiednimi powodami do zakupu e‑booka będzie miała duże szanse powodzenia w tym segmencie odbiorców.
Jednym z najczęstszych sposobów segmentacji bazy danych kontaktów jest tworzenie różnych nagłówków w oparciu o popularne produkty i usługi. Gdy wiesz, co dany odbiorca zamawia u Ciebie najczęściej, możesz dopasować do niego treść wiadomości e‑mail. W ten sposób możesz wysyłać do swojego odbiorcy newsletter z rabatem na jego ulubioną pizzę, lub ofertą specjalną na jego ulubiony zestaw kosmetyków.
Wiesz już, jakich strategii możesz użyć do segmentacji swojej bazy danych. Teraz pozostaje tylko je wdrożyć.
Według najnowszych badań, kampanie podzielone na segmenty mają lepsze wskaźniki otwarć i kliknięć. Dzięki dobrej segmentacji, segmentacji odbiorców i późniejszej pracy z poszczególnymi odbiorcami można osiągnąć kilkakrotnie lepsze wyniki. Spróbuj użyć przynajmniej jednej ze strategii segmentacji, aby stworzyć ukierunkowaną kampanię, a na pewno będziesz zadowolony z wyników.
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony. Bądź pierwszy!