Tipy i Triki

Sprzedawaj więcej za pomocą SMS dla e‑commerce

Kate Irova

6 września 2024

Czas czytania 12 minut

Szukasz najlepszego kanału sprzedaży dla swojego biznesu e‑commerce? Wyślij SMS!

Marketing SMS można uznać za najskuteczniejszy kanał komunikacji dla sklepów e‑commerce. Biorąc pod uwagę budzący podziw średni współczynnik otwieralności SMS‑ów wynoszący 98%, ciężko jest wymyślić lepszą alternatywę. Ponadto SMS‑y mają około 19% współczynnik klikalności, co oznacza, że prawie co piąta osoba otrzymująca wiadomość klika w podany link.

Czym jest marketing SMS?

Marketing SMS to w skrócie wykorzystywanie wiadomości tekstowych SMS do promowania produktów i usług, których ostatecznym celem jest sprzedaż

SMS-y są wysyłane do klientów masowo w celu przekazywania ofert ograniczonych czasowo lub informacji, których klienci nie powinni przegapić.

Kto powinien korzystać z marketingu SMS?

Z marketingu SMS-owego najwięcej korzyści czerpać mogą sklepy internetowe.

Typowy SMS wysyłany przez marketera zawiera krótki tekst i link URL. Ze względu na swoją prostotę i jasny następny krok, sklepy e-commerce mogą osiągnąć świetne rezultaty małym nakładem pracy poświęconej na przygotowanie wiadomości. Wiadomość zwykle zawiera tylko jeden link, dzięki czemu łatwo jest przejść do strony internetowej w celu dokonania zakupu. Z tego powodu średni współczynnik konwersji kampanii SMS-owych wynosi 32%.

Podczas gdy wiele firm używa SMS-ów do komunikacji ze swoimi klientami - jak na przykład banki, firmy transportowe i firmy zajmujące się realizacją zamówień - niewiele z nich wykorzystuje SMS-y do marketingu, a raczej do powiadomień o dokonanym zakupie.

Sklepy internetowe mają możliwość łatwej sprzedaży za pośrednictwem SMS-ów.

Dlaczego właśnie Ty powinieneś zacząć korzystać z marketingu SMS?

Marketing SMS jest idealnym narzędziem dla sklepów e-commerce, które chcą poszerzyć różnorodność kanałów komunikacji. Zapewnia nowy, i dla wielu firm niezbadany, kanał komunikacji. W rzeczywistości tylko 35% marek na całym świecie wykorzystuje marketing SMS. Pozostawia to ogromną lukę na rynku i oznacza, że korzystanie z SMS-ów daje przewagę nad konkurencją. Dodatkowym pozytywnym czynnikiem jest również fakt, że większość klientów nie jest przyzwyczajona do otrzymywania zbyt wielu wiadomości SMS dotyczących sprzedaży, a zatem wiadomości te są naprawdę otwierane i czytane.

W porównaniu z innymi kanałami marketingowymi, SMS-y wyróżniają się budzącym podziw współczynnikiem otwarć i kliknięć. Przy średnim współczynniku otwarć wynoszącym 98% i ponad 6% współczynniku klikalności, jest to pewnik, jeśli chcesz zaangażować swoich klientów.

SMS-y są również stworzone, aby pomóc Ci zwiększyć przychody. Aż 96% marketerów twierdzi, że SMS-y pomogły im zwiększyć przychody. Marketing SMS generuje średnio 71 USD na każdy zainwestowany 1 USD, co daje ponad 7000% zwrotu z inwestycji.

Specyfika SMS marketingu

Krótka treść

Treść wiadomości SMS jest zwykle ograniczona do około 160 znaków na wiadomość. Daje to wyjątkową okazję do przekazania oferty w prosty i skuteczny sposób. Stanowi to również wyzwanie dla firm, dla których zadaniem jest użycie właściwych słów, aby zainteresować klienta.

Pojedynczy link

Ze względu na ograniczenia ilości znaków, zazwyczaj do wiadomości SMS dodawany jest tylko jeden link. Dzięki krótkiej treści i tylko jednemu linkowi istnieje duże prawdopodobieństwo, że link zostanie kliknięty. Jak wspomniano powyżej, SMS ma około 19% współczynnik klikalności.

RODO w marketingu SMS

Pamiętaj, że marketing SMS również podlega regulacjom RODO. Jeśli chcesz masowo wysyłać SMS-y do swoich klientów, musisz najpierw odebrać od nich zgodę na komunikację marketingową.

Zgoda ta może zostać udzielona zarówno podczas zapisywania się do newslettera, rejestracji na stronie internetowej, jak i dokonywania zakupu. Więcej o RODO dowiesz się tutaj.

Kiedy wybrać wiadomość SMS zamiast e-maila?

Marketing SMS przynosi najlepsze rezultaty jako dodatek do działań e-mail marketingowych.

Jest to świetne połączenie, zwłaszcza dlatego, że w obu wariantach dalej komunikujesz się ze swoimi subskrybentami lub klientami, ale forma wiadomości jest inna.

Podczas gdy e-mail stanowi świetną platformę do przekazywania szczegółów, dostarczania informacji o produkcie i sprzedaży za pomocą obrazów, SMS najlepiej połączyć z tym jako przypomnienie o specjalnej sprzedaży. Razem dają ci miejsce do jasnego komunikowania się, a jednocześnie zachęcają klientów do podjęcia pożądanych działań.

Jakie kampanie można wysyłać?

  • Ostatnie x godzin sprzedaży

  • Nocne zakupy

  • Przypomnienie o wyprzedaży

  • Wiadomości z okazji Czarnego Piątku (Black Friday)

  • Czyszczenie magazynu

  • Prośba o recenzję

  • Zaproszenie do klubu lojalnościowego / klubu VIP


Oferta dla pojedynczego produktu

Ze względu na ograniczenia ilości znaków, najlepiej jest korzystać z wiadomości SMS dodając  tylko jeden adres URL, który przekierowuje klienta do witryny/produktu.

Dlatego SMS powinien zawsze promować tylko jedną ofertę na raz. Niezależnie od tego, czy jest to reklama produktu, czy sprzedaż, pamiętaj, aby użyć tylko jednego linku i wykorzystać resztę dostępnych znaków, aby napisać przekonujące uzasadnienie swojej oferty.



Oferta czasowa

SMS-y sprawdzają się świetnie do komunikowania pilności, a tym samym ofert last minute.

Dzięki niewiarygodnemu współczynnikowi otwarć wynoszącemu 98%, daje to Twojej firmie najlepszą okazję do przypomnienia o sprzedaży i z pewnością przyciągnie uwagę klientów.

Marketing SMS odznacza się również bardzo reakcji - SMS jest otwierany i czytany w około 90 sekund po dostarczeniu. Skutkuje to natychmiastowym czasem reakcji i bardzo szybko można poznać, czy kampania działa.

#TIP: Łącz wiadomości e-mail i SMS

W połączeniu z wiadomościami e-mail można utworzyć 2 kampanie - jedną kampanię e-mail informującą o wyprzedaży i jedną kampanię SMS przypominającą o tej wyprzedaży i zachęcającą do zrobienia zakupów przed jej zakończeniem.



Oferty VIP 

Dla niektórych firm wysyłanie wiadomości SMS do całej bazy danych klientów nie jest idealnym rozwiązaniem. Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty i koszty, lepszym rozwiązaniem może być wysyłanie SMS-ów tylko do klientów VIP lub użytkowników klubu lojalnościowego. Wysyłanie SMS-ów tylko do niewielkiej grupy klientów może działać na twoją korzyść, zwłaszcza jeśli jasno komunikujesz, że są oni dla ciebie wyjątkowi i ta oferta jest przeznaczona tylko dla nich.



Prośba o opinię

SMS może być dobrze wykorzystany do zbierania opinii klientów po zakończeniu zakupu. 

Prośba o recenzję może być łatwo stworzona za pomocą krótkiego tekstui jednego linku. Dlatego jest to idealna treść dla marketingowego SMS.



Wyróżnij się z tłumu

Jak wspomnieliśmy wcześniej w artykule, tylko 35% marek na całym świecie wykorzystuje SMS-y w swoich kampaniach marketingowych. Jest to nie tylko świetna okazja, aby dotrzeć do klientów w nieoczywisty sposób, co jest to szczególnie ważne w ramach okazji takich jak Czarny Piątek lub zakupy świąteczne, kiedy wszystkie kanały są zalewane reklamami, a skrzynki e-mail są przepełnione ofertami promocyjnymi.

Docieranie do klientów za pomocą nowych i niezbadanych kanałów pomaga wyróżnić się z tłumu i zwiększa szanse na większą sprzedaż.

Jak skutecznie pisać wiadomości marketingowe SMS

Niech będą krótkie i jasne

Wiadomości SMS są ograniczone do 160 znaków na wiadomość. Pozostawia to niewiele miejsca na długie opisy, a zatem wymaga świetnego copywritingu.

Upewnij się, że Twoja wiadomość jest jasna i kierujesz klienta w jednym kierunku.

Dodawaj linki

Główną zaletą SMS-ów jest z pewnością to, że można w nich umieszczać adresy URL, a w wiadomości można zazwyczaj zmieścić tylko jeden link, co pozostawia klientowi jasną ścieżkę, którą może podążać.

Jeśli chcesz dołączyć adres URL do wiadomości, pamiętaj o skróceniu linków, jeśli to możliwe.

Personalizuj

Jeśli masz taką możliwość, spersonalizuj wiadomość, dodając imię klienta. Niewiele potrzeba aby wiadomość wyglądała na spersonalizowaną dla każdego klienta, a wyraźnie pomaga to zwiększyć wyniki. 

Pamiętaj, że każde imię może mieć inną liczbę znaków, więc rozważ wysłanie krótszej wiadomości, aby zapewnić dodatkowe miejsce na dłuższe imiona.

Podaj kod promocyjny

Innym sposobem wykorzystania SMS-ów jest podanie specjalnego kodu promocyjnego. Dodanie kodu promocyjnego może pomóc zachęcić klientów do zrobienia zakupów, nie tylko online, ale również w sklepie stacjonarnym. Kody promocyjne mogą świetnie sprawdzić się w restauracjach, kawiarniach i firmach, w których kliknięcie linku nie doprowadzi do zakupu.

Rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas wysyłania wiadomości marketingowych SMS

W przypadku marketingu SMS należy wziąć pod uwagę trzy rzeczy.

Po pierwsze, dla niektórych firm zbieranie numerów telefonów od klientów jest wyzwaniem, ponieważ jest to coś, co można pominąć podczas tworzenia formularzy rejestracyjnych. Zalecamy aktualizację formularza rejestracyjnego lub sprawdzenie rozwiązania e-commerce, aby sprawdzić, czy zbiera ono informacje o telefonie podczas dokonywania zakupu.

Po drugie, należy pamiętać, że SMS ma ograniczoną liczbę znaków. Chociaż jest to coś co można przekuć w zaletę, ważne jest wzięcie tego czynnika pod uwagę podczas pisania tekstu SMS.

Wreszcie, w porównaniu do innych działań marketingowych (zwłaszcza e-mail marketingu), marketing SMS jest znacznie droższy. Jeśli zostanie wykonany prawidłowo, inwestycja zwraca się z łatwością, jednak należy wziąć pod uwagę pierwszy koszt.

W Ecomailu wysyłanie SMS-ów do Polski kosztuje tylko 0,10 zł za SMS, co jest najlepszą ceną za marketing SMS, jaką można aktualnie znaleźć na rynku. Skontaktuj się z obsługą klienta, aby uzyskać więcej informacji na temat marketingu SMS i tego jak zacząć.

Więcej artykułów z blogu Ecomail

Wszystkie artykuły