O wpływie trybu ciemnego (ang.dark mode) na e‑mail marketing zaczęto mówić w 2018 roku i od tego czasu stanowi on spore wyzwanie dla marketerów. Wynika to z faktu, że tryb ciemny zmienia widok interfejsu użytkownika całego urządzenia lub określonej aplikacji. W związku z tym wyświetlanie wiadomości e‑mail otwieranych przez odbiorców na urządzeniach nie obejdzie się bez zmian. Przyjrzyjmy się, czym jest tryb ciemny, które aplikacje go obsługują i jak skutecznie pracować z nim w e‑mailingu 👇
11.
PodsumowanieTryb ciemny, czyli dark mode, to tryb wyświetlania, który zmienia gamę kolorów na ciemniejsze odcienie. W tym trybie kolory niektórych elementów w aplikacji lub w systemie operacyjnym zostają odwrócone na przeciwną stronę spektrum kolorów.
Jest to popularny tryb wyświetlania używany zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach stacjonarnych. Celem trybu ciemnego jest zmniejszenie ilości światła emitowanego z ekranu, a najczęściej odbywa się to poprzez zmianę białego tła na czarne i czarnego tekstu na biały (tryb ciemny zwykle używa ciemnego tła i jasnego pierwszego planu).
Po pierwsze, oszczędza nasze oczy, zwłaszcza jeśli pracujemy w nocy lub w ciemnym otoczeniu. Dzieje się tak, ponieważ nasz wzrok jest mniej obciążony niebieskim światłem po aktywacji trybu ciemnego, a czytelność tekstu w tym trybie jest lepsza. Innym powodem może być to, że tryb ten bardziej oszczędza baterię urządzenia.
Tryb ciemny pomaga oszczędzać baterię, szczególnie w przypadku urządzeń z wyświetlaczami OLED i AMOLED. Wyświetlają one czarny obraz poprzez całkowite wyłączenie poszczególnych pikseli, co zmniejsza zużycie energii. W przeciwieństwie do ekranów LCD, które podświetlają cały wyświetlacz niezależnie od wyświetlanych kolorów, technologia OLED zużywa energię tylko dla aktywnych pikseli.
Oznacza to, że im więcej ciemnych elementów na ekranie, tym mniejsze zużycie energii, co może wydłużyć czas pracy baterii, zwłaszcza w przypadku częstego korzystania z telefonu w aplikacjach obsługujących tryb ciemny.
Tryb ciemny można aktywować dla całego urządzenia lub tylko dla określonej aplikacji obsługującej ten tryb. Dla nas ważna jest informacja, którzy klienci pocztowi są przygotowani na włączenie trybu ciemnego i jak reagują w nim wiadomości.
Najnowsze systemy operacyjne, takie jak Windows, macOS, iOS lub Android, umożliwiają automatyczne przełączanie między trybem jasnym i ciemnym w zależności od czasu lub ustawień użytkownika. Oznacza to, że można ustawić tryb ciemny, aby aktywował się na przykład wieczorem, a system automatycznie przełączy się z powrotem na tryb jasny rano. Funkcja ta nie tylko zwiększa komfort użytkownika, ale także pomaga zmniejszyć zmęczenie oczu podczas pracy w ciemnym otoczeniu.
Apple Mail (macOS, iOS)
Poczta Gmail (Android, iOS)
Poczta e‑mail programu Outlook (macOS, Windows, iOS, Android)
Onet Poczta (macOS, Windows, iOS, Android)
Poczta WP (macOS, Windows, iOS, Android)
W przypadku powyższych klientów pocztowych należy spodziewać się pewnych zmian w wyświetlaniu szablonu, jeśli odbiorca ma włączony tryb ciemny. Aby uprościć sprawę, każdy klient poczty reaguje na tryb ciemny nieco inaczej. Jakie są trzy najpopularniejsze opcje wyświetlania wiadomości e‑mail trybie ciemnym?
a) Wiadomość e‑mail zostanie wyświetlona bez zmian
E‑mail pozostanie wyświetlany w oryginalnym kolorze, tak jak został ustawiony. W przypadku użytkowników, którzy aktywują tryb ciemny w swoim na swoim urządzeniu wyłącznie tło aplikacji zmieni się na ciemne. Dotyczy to głównie urządzeń marki Apple, w szczególności aplikacji Apple Mail i iOS Mail.
b) Częściowa zmiana sposobu wyświetlania wiadomości e‑mail
Zmiany w wiadomościach e‑mail dotyczą jasnych elementów, oznacza to, że jasne kolory zostaną zmienione na ciemne, ale ciemne kolory pozostaną niezmienione. Dotyczy aplikacji Outlook (Android, iOS, macOS, Outlook.com), aplikacji Gmail (Android).
c) Całkowita zmiana widoku
Zmiana wyświetlania dotyczy zarówno jasnych, jak i ciemnych kolorów w wiadomości e‑mail. Jasne elementy zmienią się na ciemne i odwrotnie, co może znacząco wpłynąć na wygląd i czytelność całej wiadomości e‑mail. Pełnej zmiany można spodziewać się w aplikacji Gmail (iOS13+) i Outlook 2019 (Windows).
Z pewnością sprawdzenie, który klient pocztowy (Gmail, List, Outlook) jest najczęściej używany wśród kontaktów w bazie danych, będzie bardzo wartościowe. Po uzyskaniu tych informacji można dalej optymalizować i testować wyświetlanie szablonu bezpośrednio dla tego klienta pocztowego.
Przy wyborze obrazków do newslettera, postaraj się wybierać te z przezroczystym tłem. Jeśli używasz białego tła w całym szablonie, obrazek z białym tłem będzie wyglądał dobrze w trybie normalnym. Jednak jeśli po przełączeniu na tryb ciemny zmieni się tło, możesz być niemile zaskoczony białą ramką wokół obrazu na czarnym tle.
Jednym ze sposobów zapobiegania znikaniu ciemnych elementów na czarnym tle w wiadomościach e‑mail w trybie ciemnym jest dodanie białego konturu (lub tzw. "stroke") w celu poprawy czytelności w przypadku zmiany koloru tła.
Zazwyczaj logo firmy jest umieszczane już na początku szablonu, więc jest to jedna z pierwszych rzeczy, które zobaczy odbiorca. Jeśli masz ciemne logo, możesz dodać wspomniane wcześniej białe obramowanie, aby wyróżniało się nawet w trybie ciemnym. Nie zapomnij również o przezroczystym tle, bez którego otrzymasz nieestetyczne białe kształty w trybie ciemnym, tak zwane "islands of white", jak na obrazku 👇
Nie zapomnij przetestować swoje szablony w różnych skrzynkach pocztowych i trybach przed wysłaniem kampanii marketingowej. W szczególności przetestuj najpopularniejsze skrzynki pocztowe, z których korzystają Twoi odbiorcy. Możesz wysłać wiadomość e‑mail na swój własny adres i sprawdzić, czy elementy szablonu wyświetlają się tak, jak sobie wyobrażałeś, również w trybie ciemnym. Nie zapomnij przetestować sposobu wyświetlania wiadomości e‑mail na urządzeniach mobilnych.
Przygotowaliśmy specjalną sekcję gotowych szablonów do wyświetlania w trybie ciemnym. Jeśli nie wiesz, jak przygotować szablon, możesz skorzystać z jednego z nich.
Tryb ciemny wciąż intensywnie się rozwija, więc możemy spodziewać się dalszych zmian lub jego pojawienia się w większej liczbie aplikacji w przyszłości. 😊
Masz już podstawy, więc możesz brać się do tworzenia szablonów!
Newslettery są nadal jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, więc szkoda byłoby, gdyby Twoje wiadomości nie były łatwe do odczytania dla odbiorców i potencjalnych klientów, zwłaszcza biorąc pod uwagę pracę, którą wkładasz w ich tworzenie. To właśnie dzięki newsletterowi budujesz społeczność klientów, z którymi możesz dzielić się cennymi informacjami i ofertami. Ważne jest, aby przekazać im to, co najlepsze, budować wzajemne zaufanie i przybliżyć im swoje usługi. Spersonalizowana oferta, taka jak rabat lub drobny prezent do zamówienia, może sprawić, że klient poczuje się wyjątkowy i zadbany. Nie bój się nawiązać kontaktu i wzmocnić relacji ze swoją społecznością.