UGC szturmem zdobywa świat marketingu cyfrowego. Stał się cennym narzędziem dla firm do tworzenia dowodów społecznych i budowania zaufania wśród klientów. Dlatego w tym artykule zagłębimy się w szczegóły korzystania z UGC i pokażemy, jak wykorzystać moc treści tworzonych przez użytkowników w e‑mail marketingu.
Skrót UGC pochodzi od wyrażenia User Generated Content, oznaczającego treści tworzone przez użytkowników. Logicznie rzecz biorąc, jest to rodzaj treści marketingowych, tworzony przez osoby fizyczne, a nie przez same marki.
Na pewno to znasz ‑ kupiłeś nowe ubrania i chcesz się nimi pochwalić, więc robisz sobie w nich zdjęcie i publikujesz je w mediach społecznościowych. Dostałeś nowy produkt, którym jesteś naprawdę podekscytowany, więc nakręcisz i opublikujesz film z rozpakowywania (tzw. unboxing). Oba te przykłady reprezentują UGC.
Panuje jednak błędne przekonanie, że UGC nadaje się tylko do platform wizualnych, takich jak Instagram czy TikTok. Jednak w rzeczywistości UGC wcale nie musi obejmować elementów wizualnych. Może to być artykuł na blogu lub recenzja tekstowa. Każda forma będzie skuteczna, o ile pokazuje prawdziwe doświadczenie użytkownika.
Przykład najprostszego UGC, na jakie można się natknąć:
Zanim rozpoczniesz pracę z UGC (User‑Generated Content), najpierw określ swoją specjalizację i platformę, na której chcesz tworzyć ‑ może to być Instagram, TikTok, YouTube lub inna sieć społecznościowa. Ważne jest, aby zrozumieć trendy, śledzić odnoszących sukcesy twórców i inspirować się ich treściami. Stwórz portfolio z przykładami swojego stylu, na przykład w formie krótkich filmów lub zdjęć, które będą atrakcyjne dla marek. Aktywnie docieraj do firm, które koncentrują się na twoim kierunku treści i oferuj im współpracę. Nie zapominaj o jakości, autentyczności i spójności ‑ te czynniki są kluczem do sukcesu w UGC.
Ludzie po prostu ufają innym ludziom bardziej niż firmom, co potwierdziło wiele badań:
Konsumenci uważają, że treści generowane przez użytkowników są 2,4 razy bardziej autentyczne niż treści tworzone przez marki.
Podejmując decyzję o zakupie, 97 % osób zwraca się do innych konsumentów, aby sprawdzić, czy produkt lub usługa są warte inwestycji.
90 % konsumentów twierdzi, że autentyczność odgrywa dużą rolę w wyborze marek, które lubią i wspierają.
86 % konsumentów ufa markom publikującym UGC .bardziej niż influencerom
Badania potwierdziły również mierzalne korzyści dla firm. Stwierdzono na przykład, że reklamy oparte na UGC osiągają 4 x wyższe współczynniki klikalności, a kiedy UGC jest uwzględniony w procesie zakup, konwersje mogą zwiększyć się nawet o 10 %.
Ponadto jest to stosunkowo tania forma reklamy, która jednocześnie pomaga budować relacje z klientami, wspiera ich lojalność i prowadzi do zwiększenia świadomości marki. Korzystanie z organicznego UGC sprawia, że klienci czują się częścią marki.
Korzystając z UGC należy pamiętać o sprecyzowaniu warunków korzystania z UGC, tj. praw autorskich. Pamiętaj, aby poprosić użytkownika o zgodę na dalszą pracę z treścią. Podczas pracy z twórcami UGC zalecamy podpisanie umowy, która określa jasne warunki dotyczące wynagrodzenia dla twórcy i wykorzystania stworzonych treści.
Nie musisz wyrzucać swojej obecnej strategii e‑mailingowej do kosza i zaczynać od zera. Wystarczy odrobina kreatywności i kilka poprawek.
Nie ma zasady, która mówi, że UGC nie może przekraczać granic sieci społecznościowych lub stron internetowych. Możesz więc dodawać zdjęcia, filmy lub recenzje swoich klientów do wiadomości e‑mail, dzięki czemu będą one bardziej naturalne i autentyczne. Treści UGC w wiadomościach e‑mail to unikalne podejście do klientów, których nie chcesz zanudzać ogólnymi wiadomościami promocyjnymi.
Treści generowane przez użytkowników mogą być wykorzystywane na wszystkich etapach procesu zakupowego. Włącz je do newsletterów i automatyzacji. Oto kilka konkretnych przykładów:
Newsletter z nowym produktem ‑ wideo od twórcy UGC, który otrzymał produkt jako pierwszy do przetestowania, może zdziałać cuda.
Porzucony koszyk i ostatnio oglądany produkt ‑ jeśli użytkownik nie jest pewien zakupu, pozytywna recenzja (w dowolnej formie) może go przekonać. Wzbudza to proste przekonanie, że jeśli ktoś inny jest zadowolony z produktu, ja też tego chcę
.
Automatyzacja powitania ‑ pokaż nowemu kontaktowi, że dobrze jest być częścią Twojej społeczności ‑ a najlepiej zrobić to z pomocą innych zadowolonych klientów.
Nie ma też ograniczeń co do formatów. Ważną rolę odgrywają zdjęcia, na których klienci mogą zobaczyć produkt w akcji, tj. w prawdziwym życiu. Na przykład, jeśli w e‑mailu przedstawiasz nową kolekcję, uzupełnij wiadomość zdjęciami prawdziwych klientów lub projektantów noszących Twoje ubrania. Dotyczy to zwłaszcza odzieży, obuwia, kosmetyków, mebli i dekoracji, ale także żywności.
Spróbuj użyć recenzji w wiadomości e‑mail zamiast opisu produktu lub spróbuj poskładać całą wiadomość z fragmentów najciekawszych recenzji Twojego produktu.
Dołącz oryginalne filmiki. Tworzenie ich i wykorzystywanie w wiadomościach e‑mail jest nieco bardziej skomplikowane, ale nie niemożliwe.
Taki filmik może mieć formę:
Recenzji,
FAQ,
Instrukcji obsługi.
Unboxing i zabawne filmiki są również popularnym trendem. Możesz też stworzyć film ze zdjęć klientów i recenzji swojego produktu. Nie jest to skomplikowane, a możesz być pewien, że z pewnością zaangażuje klienta.
Black Milk Clothing zaprasza swoich klientów do robienia sobie zdjęć w ubraniach marki i dzielenia się nimi. Następnie umieszczają wybrane zdjęcia w swoich newsletterach, a w zamian autorzy otrzymują kupon o wartości 50 USD na następny zakup. Black Milk Clothing upiekła trzy pieczenie na jednym ogniu, ponieważ jednocześnie:
wspierają tworzenie UGC,
zwiększają zaangażowanie w mediach społecznościowych,
zwiększają wskaźnik otwarć newsletterów.
Stwórz własny hashtag, i w newsletterze spróbuj zachęcić czytelników do pochwalenia się produktem na Instagramie za pomocą właśnie tego hashtagu. Nie zakładaj z góry, że wszyscy odbiorcy z Twojej listy mailingowej wiedzą o Twoim hashtagu. To, że ktoś dokonał u Ciebie zakupu, niekoniecznie oznacza, że musi śledzić Cię w mediach społecznościowych.
Możesz zachęcać odbiorców do obserwowania Cię w mediach społecznościowych w swoich newsletterach lub utworzyć w tym celu dedykowaną wiadomość e‑mail. Wezwanie do działania może być krótkie, ale biorąc pod uwagę grupę docelową, warto rozważyć dodanie krótkich instrukcji, jak się zaangażować.
Na przykład:
Zrób zdjęcie z {naszym produktem}.
Opublikuj zdjęcie na naszym
Instagramie/Facebooku.
Dodaj nasz unikalny hashtag #{hashtag} do swojego zdjęcia.
Wykorzystaj fakt, że ludzie lubią być częścią społeczności i podążać za innymi, dlatego wykorzystaj hasła, takie jak Dołącz, Zaangażuj się, Pokaż innym…
Świetnym rozwiązaniem może być spersonalizowana automatyzacja wiadomości e‑mail po zakupie. Pokażemy to na przykładzie klientki Kasi, która kupiła sukienkę w sklepie internetowym. Mniej więcej 10 dni po zakupie, aby upewnić się, że przedmiot dotarł do właścicielki, a ona zdążyła go przymierzyć, wysyłasz spersonalizowaną wiadomość e‑mail:
Cześć Kasia,
Założymy się, że wyglądasz świetnie w {nazwa produktu}. Pochwal się swoją stylówką nam i naszym fanom. Zdecydowanie masz swój własny, niepowtarzalny styl i szkoda byłoby nie pokazać go innym. Zrób sobie zdjęcie w outficie zawierającym {nazwa produktu} i opublikuj je na naszym profilu na Instagramie z hashtagiem #{hashtag}
Przetestuj widok szablonów na różnych urządzeniach i klientach pocztowych. Szablon na urządzeniach mobilnych ma określony sposób wyświetlania lub w trybie ciemnym.
Treści generowane przez użytkowników pomogą stworzyć odpowiednie i autentyczne treści do kampanii e‑mailingowych. Zapewni to większe zaufanie ludzi do marki, zapewni im rozrywkę i jednocześnie stworzy społeczność. Jeśli chcesz wykorzystać e‑mailing do budowania wiarygodności i uzyskania wyższego poziomu zaangażowania, zdecydowanie uwzględnij UGC.
Komunikuj się ze swoimi klientami, ale nie bój się uzupełniać swojego portfolio UGC treściami od profesjonalnych twórców, aby uzyskać naprawdę wysokiej jakości wyniki.
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony. Bądź pierwszy!