Tipy i Triki

Stwórz skuteczny magnes na leady i przyciągnij nowych klientów

Daniel Belak

3 kwietnia 2024

Czas czytania 10 minut

Pozyskiwanie nowych klientów bywa czasochłonne i skomplikowane, ale bez obaw! Ze skutecznym magnesem pójdzie Ci dużo szybciej i łatwiej.

W tym artykule dowiesz się, czym jest Lead magnet, jaki typ magnesu wybrać, i poznasz najlepsze techniki i strategie do stworzenia dobrego magnesu na leady.

Czym jest Lead magnet?

Lead magnet, albo inaczej magnes na leady, to ważne narzędzie marketingowe, które pozwoli Ci rozpocząć konwersację z potencjalnymi klientami, nawiązywać z nimi relacje, budować zaufanie i strategicznie kierować ich w stronę zakupu Twojego produktu lub usługi.

Jest to narzędzie, za pomocą którego powinieneś podzielić się ze swoimi odbiorcami wartościową treścią - przydatnymi informacjami, bądź praktycznymi technikami w zamian za ich dane kontaktowe. To właśnie wartościowa treść i jakość informacji zawartych w stworzonym magnesie kreują przestrzeń nie tylko do odpowiedzi na potrzeby i aktualne problemy klienta, lecz również do zademonstrowania Twej ekspertyzy, kompetencji i wiedzy w danej dziedzinie.

Popularne typy Lead Magnesów to:

  • checklista

  • studium przypadku (case study)

  • darmowa próbka

  • infografika

  • szablon

  • e-book

  • webinar

  • streszczenia

  • online kursy

  • bilet na wydarzenie

  • kalendarz lub planer

Co jest celem Lead Magnesu?

Magnes na kontakty to jeden z najskuteczniejszych sposobów na budowanie swojej bazy kontaktów, a z marketingiem docelowym, odpowiednią komunikacją i budowaniem relacji z klientem możesz zwiększyć sprzedaż, zaufanie do Twojej marki oraz ogólną satysfakcję klienta.


Celem lead magnesu jest pozyskanie danych kontaktowych, najczęściej adresu e-mail lub numeru telefonu od potencjalnych klientów - w większości poprzez wypelnienie formularza - w zamian za darmową treść.

Aby magnes był skuteczny, odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Kim jest osoba, do której kontakt chcesz uzyskać? Na kogo powinien zadziałać Twój lead magnet?

  • Jakie są problemy Twoich potencjalnych klientów? W jaki sposób możesz im pomóc?

  • Z jakich lead magnesów korzysta Twoja konkurencja?

  • Jaki typ magnesu będzie odpowiedni dla Ciebie i Twoich odbiorców?

  • Kto przetestuje Twój magnes i podzieli się z Tobą swoimi uwagami?


Zanim będziesz miał pewność, dla kogo tworzysz magnes i jaką będzie on miał formę, ustal, jaki jest jego następny cel, poza zbieraniem leadów.
Na jaki produkt czy usługę chcesz przygotować swoich odbiorców? Jaki typ magnesu pasuje do takiej oferty? Zastanów się nad tym, byś zebrał leady z odpowiedniej grupy docelowej.

Dla kogo tworzysz ten Lead Magnet?

W zależności od tego, komu chcesz sprzedawać, musisz znać potrzeby swoich odbiorców i tworzyć treści pasujące do ich potrzeb. Tylko w takim wypadku pozyskasz kontakty do odpowiednich klientów.

Najpierw ustal, jaka jest Twoja grupa docelowa w tym przypadku - kim jest Twój idealny klient? Najlepiej by było stworzyć magnes dla węższego segmentu grupy docelowej, abyś docierał tylko do odpowiednich osób. Ponieważ w tym przypadku ma zastosowanie zasada "więcej nie znaczy lepiej".

Nie przyjdzie Ci nic dobrego ze zbierania większej liczby kontaktów w swojej bazie od osób, które nie będą później zainteresowane Twoją ofertą, czytaniem Twoich e-maili czy odpowiadaniem na Twoje wiadomości.

Również związana z tym zagadnieniem jest potrzeba posiadania persony marketingowej związanej z planowaną sprzedażą Twojego produktu lub usługi.


Odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Czy dla tworzonego przez Ciebie magnesu (i późniejszych ofert sprzedaży) idealnym klientem jest kobieta czy mężczyzna?

  • Amator czy profesjonalista?

  • Gdzie mieszka?

  • Pracuje? Studiuje?

  • Jakie są jego zwyczaje?

  • Czy ma rodzinę? Zwierzaki?

  • Jak spędza swój czas wolny?

  • Woli czytać, słuchać podcastów, czy oglądać filmy?

  • Z których mediów społecznościowych korzysta?


Podejmując decyzję o tym, dla kogo stworzyć taki magnes, wykorzystaj również dane zebrane z przeglądania i aktywności odwiedzających Twoją stronę czy sklep internetowy.


Na czym skupiają się potencjalni klienci? Czego obecnie od Ciebie potrzebują?
Z czym możesz im pomóc?

Kiedy już wiesz, dla kogo tworzysz magnes, pomyśl o tym, na czym Twój klient docelowy skorzysta najbardziej.

  • Jaką potrzebę lub problem musi magnes rozwiązywać, aby zaangażować Twoich odbiorców?

  • Jakie pytania mają często Twoi klienci?

  • Jaką potrzebę chcą zaspokoić, ale nie wiedzą jak?

  • Jaki temat ich interesuje? Co często komentują, co wzbudza w nich największe emocje?

  • Czy chcą wskazówek, jak zaoszczędzić czas lub pieniądze we swej branży?

  • Może nie wiedzą, jak osiągnąć swój cel osobisty lub zawodowy?

  • Czy potrzebują długofalowej motywacji i wsparcia, czy też zadowoli ich szybka, jednorazowa, praktyczna porada?


Daj im odpowiedzi, których szukają.



Jakie magnesy są popularne wśród konkurencji?

Pomysłów na pewno nie kopiuj, ale przeprowadź badanie rynku i analizę konkurencji. Zorientuj się, co działa w Twojej branży. Może Cię to zainspiruje lub nakieruje do innego rozwiązania. Tak właśnie możesz się wyróżnić. To również sposób, by uczynić swój magnes jeszcze bardziej kuszący i korzystny dla Twoich odbiorców.


Jaki typ i formę magnesu wybrać?

Kiedy już wiesz, jaki będzie cel magnesu i dla kogo on będzie, należy wybrać jego formę. Najlepszym rozwiązaniem jest wybrać formę, która będzie pasowała do typowego zachowania i potrzeb Twego klienta.

Wybierając formę magnesu pomyśl, gdzie Twoi klienci idealni korzystać będą z magnesu oraz jaka forma będzie dla nich najbardziej przydatna i strawna. Czy pozostaniesz przy formie tekstowej, a może połączysz ją z nagraniem audio? Czy skorzystasz z transmisji na żywo, a może klienci potrzebują nagrań i filmów lub transkrypcji tekstowych?

Czy Twój idealny klient woli czytać, słuchać, oglądać? Krótkie czy długie materiały? Lubi szybkie, płytkie informacje czy głęboką analizę tematu?

Do wykorzystania:

  • forma tekstowa (e-book, checklista, wyzwanie mailowe, streszczenia)

  • forma graficzna (infografika, planer, kalendarz)

  • treści wideo (webinar, transmisja na żywo, kurs wideo, konferencje)

  • treści audio (podcast, medytacja)

  • kombinacja wyżej wymienionych form


Bardzo popularne również jest dostarczenie darmowego zestawu narzędzi, darmowej próbki, okresu próbnego, kursu online czy konsultacji.

Grupa testowa

Testowanie to istotny etap tworzenia magnesu. Poproś kilku lojalnych klientów lub członków społeczności, aby przetestowali Twój nowy magnes i podzielili się swoją opinią.

Spytaj ich również, czy i ile byliby skłonni zapłacić. Ta informacja stanowi istotną wskazówkę w decydowaniu, czy magnes jest odpowiedni dla Twoich odbiorców, czy typ i format treści pasuje, a także czy wybrałeś odpowiedni temat.

Aby magnes był skuteczny

Nie lekceważ powyżej wspomnianych etapów tworzenia i pamiętaj, że skuteczny magnes musi spełniać 2 istotne warunki:

  • Skierowany jest do Twego idealnego klienta - tj. do odpowiednich osób, a regułka "im więcej, tym lepiej" niekoniecznie ma tutaj zastosowanie

  • Dostarcza wysokiej jakości, wartościową treść, za którą potencjalni klienci byli by nawet skłonni zapłacić -  tak więc nie oszczędzaj na jakości. Podziel się najcenniejszymi wskazówkami. Naprawdę.


Jakość nie oznacza mnóstwa liczby stron tekstu czy godzin treści wideo. W przypadku magnesów najważniejszym jest, aby wyraźnie, bez zanudzania, rozwiązać problem czy potrzebę klienta. Oprócz treści zwracaj też uwagę na wygląd, tak aby magnes wyglądał atrakcyjnie, był przejrzysty i łatwy do konsumpcji przez klienta. Bez błędów ortograficznych. Dzięki profesjonalnej korekcie tekstu umocnisz swój wizerunek jako profesjonalnej, poważnej osoby, która zna się na temacie.

Lead magnes to świetny sposób, by stworzyć angażującą, interaktywną podróż dla klienta. To bardzo skuteczna metoda do pozyskania nowych kontaktów, zbudować zaufanie i przekształcić ich w klientów.

Pozyskuj więc leady za pomocą atrakcyjnego magnesu. To świetny sposób, aby pomóc ludziom odkryć wartość tego, co oferujesz.

Więcej artykułów z blogu Ecomail

Wszystkie artykuły