Co prawda luty to najkrótszy miesiąc, ale nie daj się zwieść pozorom. Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się krótki i spokojny, nie brakuje w nim okazji do angażowania odbiorców i zwiększania sprzedaży. Walentynki, karnawał czy końcówka sezonu zimowego to doskonałe okazje do stworzenia przemyślanych kampanii mailingowych. Jak zatem powinna wyglądać idealna strategia e‑mail marketingowa w lutym?
11.
PodsumowanieCzym jest Mailingowe Podsumowanie Miesiąca? To nasz nowy cykl, który pojawia się tutaj w ramach projektu Ecomail Insights. W tej serii na początku każdego miesiąca przygotujemy dla Was podsumowanie, jaka byłaby idealna strategia mailingowa w poprzednim miesiącu. Jak możesz wykorzystać te informacje? Porównuj je ze swoją strategią mailingową, inspiruj się i wprowadzaj zmiany! Zacznijmy więc już teraz i przejdźmy do podsumowania lutego!
Planowanie i segmentacja to fundament skutecznej kampanii. W związku z tym, że jest to pierwszy artykuł z naszej serii uznaliśmy, że warto wspomnieć również o podstawach, jakimi są:
Zanim zaczniesz wysyłkę nowych kampanii, warto sprawdzić, jak wyniki osiągały mailingi w poprzednich miesiącach. Dla ułatwienia możesz zadać sobie pytania takie jak:
Które kampanie miały najwyższe wskaźniki otwarć i kliknięć?
Jakie tematy maili cieszyły się największym zainteresowaniem? Czy da się podzielić je na jakieś grupy tematyczne? Jeśli tak to jakie tematy były najpopularniejsze?
Czy możesz wyróżnić segmenty odbiorców, które wymagają większej aktywizacji?
Segmentacja pozwala dostarczać bardziej dopasowane treści i zwiększać skuteczność kampanii. Odbiorców (nie tylko w lutym) warto podzielić np. według:
Zaangażowania przykładowo segment bardzo aktywnych, przeciętnie aktywnych oraz mało aktywnych subskrybentów.
Płci np. Kobiety, mężczyźni i osoby od których nie uzyskaliśmy informacji na temat płci.
Historii zakupów W przypadku lutego, może uda się wyróżnić klientów, którzy rok temu kupili prezenty walentynkowe w naszym sklepie?
Na początek warto wyróżnić poszczególne rodzaje kampanii mailingowych. Najczęstszymi rodzajami są newslettery, kampanie edukacyjne, promocyjne, sprzedażowe oraz wizerunkowe. W trakcie tworzenia strategii ważne jest, aby wpleść w nią wszystkie typy maili. Przykładowo, osoba, która wysyłałaby do swoich klientów typowo sprzedażowe maile ryzykowałaby, że taki typ wiadomości szybko znudziłby się odbiorcom, którzy w najlepszym razie zaczęliby rezygnować z subskrypcji, a w najgorszym ‑ zgłaszać maile jako SPAM.
W planowaniu kampanii warto wziąć pod uwagę ważne wydarzenia, które mają miejsce w danym miesiącu i wykorzystać je w swoich wiadomościach.
Do czego warto odnieść się w wiadomościach zaplanowanych na luty?
To bardzo ważne wydarzenie sprzedażowe, szczególnie dla branż takich jak e‑commerce, gastronomia, turystyka czy branża kosmetyczna. Jak zaplanować kampanię?
Około tygodnia przed Walentynkami warto skupić się na głównej promocji walentynkowej uwzględniającej rabaty, specjalne oferty, gotowe zestawy prezentowe. Warto rozważyć podzielenie tego typu kampanii na oddzielne segmenty dla kobiet i mężczyzn, np.: z propozycjami na prezenty dla ich drugich połówek. Warto pamiętać również o singlach i uwzględnić w swojej kampanii sekcję mówiącą o miłości do samego siebie, a nie tylko partnera, czy partnerki.
Przykładowy temat: „Miłość wisi w powietrzu! 💕 Sprawdź nasze walentynkowe propozycje”.
Dzień lub dwa przed Walentynkami to idealny moment na kampanię last‑minute dla zapominalskich. Tego typu kampania świetnie sprawdzi się, jeśli w swojej ofercie posiadasz również produkty elektroniczne, takie jak e‑booki lub vouchery, ponieważ dzięki temu klient nie musi stresować się tym, czy podarunek zostanie dostarczony na czas.
Przykładowy temat: „Jeszcze zdążysz! Walentynkowy prezent na ostatnią chwilę 🎁”
Karnawał to idealny moment na wysyłkę maili z poradami dotyczącymi organizacji imprez, stylizacji czy przepisów. Taki format jest dość nieoczywisty, ale warto wykorzystać go w ramach kampanii wizerunkowej lub edukacyjnej.
Przykładowy temat: „Niezapomniana karnawałową noc? Poznaj nasze propozycje!”
Koniec zimy to idealny moment na zakończenie wyprzedaży sezonowych i jednoczesne przygotowanie klientów na nadchodzącą wiosnę. To czas, w którym można skutecznie wykorzystać strategie rabatowe, by wyprzedać ostatnie sztuki zimowej kolekcji oraz wzbudzić zainteresowanie nowymi produktami na nowy sezon.
Kampania w stylu „Last Chance”: końcówka wyprzedaży zimowych.
Warto przypomnieć klientom, że to już ostatnie chwile na skorzystanie z atrakcyjnych rabatów na zimowe produkty. Można podkreślić limitowaną dostępność towaru i stworzyć poczucie pilności, zachęcając do szybkiego podjęcia decyzji zakupowej.
Przykładowy temat: „To już ostatnia szansa na skorzystanie z zimowej promocji! ⏳”
Zapowiedź wiosny: teaser nowej oferty, inspiracje na nowy sezon.
Po zakończeniu zimowych wyprzedaży warto płynnie przejść do promocji nowej kolekcji. Można wzbudzić ciekawość klientów poprzez teaser nowej oferty, inspirujące treści czy prezentację trendów na nadchodzący sezon.
Przykładowy temat: „Wiosna coraz bliżej – bądź gotowy na nowy sezon!”
Wiemy, że przypominamy o tym na każdym kroku, ale niezależnie od okresu warto pamiętać o następujących elementach:
Personalizacja maili poprzez zwracanie się do klientów po imieniu (np. Cześć Tomek!)
Dynamiczny content dopasowany do segmentów odbiorców (w przypadku lutego warto wykorzystać go np. podczas kampanii walentynkowej, proponując produkty dopasowane do płci) ,
Automatyczne maile przypominające o porzuconych koszykach – szczególnie ważne w okresie walentynkowym,
Testy A/B tematów wiadomości, aby poznać preferencje odbiorców optymalizować otwieralność maili.
📊 Pamiętaj, że po zakończeniu miesiąca kluczowe jest przeanalizowanie skuteczności kampanii:
Jakie były wskaźniki otwarć i kliknięć w kampaniach walentynkowych? Jakie tematy wiadomości cieszyły się największym zainteresowaniem?
Jakie produkty najlepiej się sprzedawały?
Czy odbiorcy byli aktywni przed wiosennymi kampaniami?
Luty, chodź na pierwszy rzut oka niepozorny, ma w sobie duży potencjał do wykorzystania w e‑mail marketingu. Kluczowe znaczenie ma dobrze zaplanowany kalendarz mailingowy, segmentacja oraz personalizacja treści. Już teraz warto myśleć o strategii na marzec, który przynosi kolejne okazje do angażowania subskrybentów!
Jeśli nie chcesz przegapić marcowego podsumowania miesiąca, nie zapomnij upewnić się, że subskrybujesz Ecomail Insights.
A jakie kampanie w lutym najlepiej sprawdziły się u Ciebie? 😊
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony. Bądź pierwszy!